Nederlanders zijn minder koffie gaan drinken, maar van betere kwaliteit

Volgens horeca-adviesbureau Van Spronsen is de prijs van een gemiddeld kopje koffie op het terras de afgelopen vijf jaar gestegen van 2,20 euro naar 3,20 euro.

En dat is exclusief de verkoop van de Nespresso-cupjes. In de lijst van de 100 grootste retail-webshops in ons land – de Twinkle 100 – stond Nespresso in 2019 op plek 19 met een omzet van 105 miljoen euro.

“Volgens ons gaat het om een licht dalende trend. Het blijft lastig, cijfers over de koffiemarkt. Thuis, horeca, tankstations, Ikea: overal wordt koffie verkocht. Volgens ons is er geen goed totaaloverzicht.”

Op veel plekken is de koffie afgelopen jaren een stuk beter geworden, meent Jeroen Veldkamp. “Op het werk bijvoorbeeld. Of op NS-stations, tankstations, pretparken, op scholen. Leerlingen lopen met liefde naar de Starbucks om daar voor vijf euro een fatsoenlijke koffie te kopen. Dus scholen zouden wel gek zijn als ze daar niks mee doen. Je kunt het ook op school aantrekkelijk maken.”

Afgelopen jaar dronken we in Nederland zo’n 20 miljoen kopjes koffie per dag. In driekwart van de gevallen was dat thuis, de rest was buiten de deur.

Het aantal koffiemomenten thuis steeg met 1 procent, buitenshuis met 7 procent. De groei zit met name dus in de horeca en op het werk, blijkt uit cijfers van onderzoeker More2Market.

Buitenshuis is bijna 30 procent van de koffie met melk (cappuccino vooral). Die koffiesoort groeide afgelopen jaar met 8 procent. Nieuw daarbij is de opkomst van andere soorten melk als soja- en havermelk.

Overigens zijn de Nederlanders behoorlijke koffieleuten. Recent onderzoek van de International Coffee Organisation zet ons land wereldwijd op nummer 5 van grootste koffiedrinkers. Finland staat op de eerste plaats, gevolgd door Noorwegen. In ons land zou het jaarlijks gaan om 8,4 kilo koffie per hoofd van de bevolking.